اکران انیمیشن ایرانی بیستم آبان ١٤٠٠

اکران انیمیشن ایرانی بیستم آبان ١٤٠٠

شنبه ۲۲ آبان ۱۴۰۰

روز پنجشنبه بیستم آبان ماه ۱۴۰۰ اولین اکران سینمایی مستند بلند "انیمیشن ایرانی" به کارگردانی مهرداد شیخان و محصول مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در سینما تئاتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد. روایت این مستند از معرفی اولین نمونه‌های متحرک‌سازی در ایران آغاز می شود و در ادامه به معرفی پیشگامان این هنر و جریان های اصلی تولید در طول هفت دهه می‌پردازد و سیر تحول و توسعه انیمیشن ایران را از آغاز تا سال‌های اولیه دهه نود به معرض نمایش می‌گذارد.
در این برنامه که با همکاری مشترک آسیفاایران، مرکز گسترش و کانون انجام گردید، در ابتدا فیلم با حضور پیشکسوتانی همچون پرویز یشایایی، مهدی مسعودشاهی، محمدرضاکریمی صارمی، احمد عربانی، مهین جواهریان، نریمان گرانمایه و محمود یارمحمدلو به نمایش درآمد و سپس علیرضا گلپایگانی؛ فیلسماز و تهیه کننده انیمیشن به عنوان مجری-کارشناس برنامه با مهرداد شیخان؛ کارگردان و پژوهش‌گر اثر و محمد مقدم؛ فیمساز مستند و انیمیشن و مشاور این پروژه به بحث و گفتگو پرداخت. در این گفتگو ابتدا درباره نحوه شکل گیری ایده و علل لزوم و ضرورت اقدام به ساخت چنین مستندی که اولین در نوع خود است، از دیدگاه کارگردان پرسش شد و در ادامه درباره نحوه انجام مراحل پژوهش و تحقیق و همچنین چالش های گردآوری اطلاعات و موانع دستیابی به مستندات انیمیشن گفتگو شد. کارگردان این اثر با تاکید بر این که در انتخاب نحوه روایت فیلم، مرور سیر تاریخی و تحلیلی انیمیشن ایران را در نظر داشته، توضیح داد که مبنای ساخت فیلم بر پایه پرداختن به جزء به جزء و معرفی تمامی انیمیشن سازان نبوده، بلکه بررسی دوره های مختلف و عوامل و افراد جریان ساز و طیف‌های موثر و همچنین فراز و فرودهای این هنر - صنعت مد نظر بوده است.
بخش پایانی این برنامه به گفتگو و پرسش و پاسخ حضار و تنی چند از پیشکسوتان عرصه انیمیشن و فیلم مستند گذشت که به موارد و نظراتی در مورد فیلم اشاره شد.

عکس از: شهریار قربانیان
@asifairan

نظرات کاربران

توجه: توجه

امکان ثبت نظر برای این مطلب وجود ندارد.