نمایش نخستین انیمیشن‌های ایران

نمایش نخستین انیمیشن‌های ایران

پنجشنبه ۲ آبان ۱۳۹۸

برنامۀ نمایش و نشست «نخستین انیمیشن‌های ایران» با موضوع مروری بر دهه‌های ۳۰ و ۴۰، با نمایش ۱۴ اثر از این دو دهه با حضور جمع گسترده‌ای از اهالی انیمیشن و همچنین بزرگان و پیشکسوتان انیمیشن، در روز پنجشنبه ۲ آبان ماه ۱۳۹۸ در سالن استاد جلیل شهناز و سالن استاد امیرخانی در خانۀ هنرمندان برگزار شد.

مراسم با نمایش آثار اسفندیار احمدیه شروع شد و انیمیشن‌های «موش و گربه» (۱۳۴۴)، «اردک حسود» (۱۴۴۹) و «خوشۀ گندم» (۱۳۴۴) که با تکنیک سل انیمیشن کار شدهاند از این هنرمند نمایش داده شد.

سپس آثار جعفر تجارتچی با پخش انیمیشنهای «موش با اراده» (۱۳۴۱)، «لاکپشت و مرغابی» (۱۳۴۲) و «مرغ ماهیخوار» (۱۳۴۳) که همگی با تکنیک سل انیمیشن اجرا شدهاند به نمایش درآمد.

مراسم با نمایش آثار نصرت الله کریمی ادامه یافت. فیلم‌های «زندگی» (۱۳۴۶) با تکنیک سل انیمیشن، «ملک جمشید» (۱۳۴۵) با تکنیک کات اوت، «سلسله مراتب» (۱۳۴۷) بعنوان نخستین پیکسلیشن ایران، «آدم شاخ درمیاره» (۱۳۵۸) با تکنیک استاپ‌موشن و «کشف آتش» (۱۳۵۲) با تکنیک کات اوت به نمایش درآمدند.

سپس انیمیشن کات اوت «ارزش هرچیز» (۱۳۵۰) به کارگردانی دلارا رسولی نمایش داده شد و پس از آن نیز اثر «گل و بلبل» (۱۳۴۶) به کارگردانی فریدون فرشباف که بر اساس نمایشنامۀ اقتباسی بلبل سرگشته ساخته شده بود به نمایش درآمد.

در نهایت اثر ۱۵ ثانیه‌ای «ملانصرالدین»؛ قدیمی‌ترین اثر این مجموعه که سال ۱۳۳۶ توسط اسفندیار احمدیه ساخته و تولید شده بود نمایش داده شد.

در ادامه مهرداد شیخان، فیلمساز و پژوهشگر تاریخ انیمیشن ایران و محمدرضا روحانی؛ تحلیلگر و منتقد فیلمنامه بر روی صحنه رفته و در مورد آثار به نمایش درآمده و همچنین در مورد تاریخ انیمیشن ایران صحبت کردند. این نشست با تجلیل از پروین تیموری؛ اولین انیماتور زن ایران؛ که در ساخت و تولید تعدادی از آثار به نمایش درآمده شرکت داشته‌ است، به پایان رسید.

تصاویر
نظرات کاربران

شما میتوانید نظر خود را در مورد این مطلب بیان کنید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
حروف بزرگ و کوچک یکسان است.